سوفیاسوفیا، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 18 روز سن داره

دلنوشته های مادرانه

مردفیل نما

1391/2/30 12:30
نویسنده : ملوس
86 بازدید
اشتراک گذاری

                        

 

دوشب پیش حدوده ساعت دوازده شب بود که هوس دیدن فیلم زد به سرمون!جناب همسر گشت واز بین فیلم های ندیده مون فیلمی به نام"مرد فیل نما"رو انتخاب کرد...من هیچ ذهنیتی حتی از اسم این فیلم هم نداشتم وبا دیدن حدود 10 دقیقه ای از فیلم هم تا حدی احساس خواب آلودگی وکسالت ناشی از سیاه وسفید بودن فیلم وحتی تا حدی بی سروته نمودن فیلم داشت منو از ادامه دیدن فیلم منصرف میکرد که کم کم با یکم حوصله وایجاد انگیزه های بصری درذهن وفکرم خودم رو برای دیدن ادامه ماجرا ترغیب کردم....با توجه به اینکه ابتدای فیلم هم نه به زیرنویس ونه به دوبله فیلم توجه نکردم که این فیلم براساس داستان یک کتاب والبته یک ماجرای واقعی تهیه شده دنباله انگیزه بودم که به دیدن فیلم خودم رو ترغیب کنم وگرنه اصولا واقعی بودن ماجرا ونیز براساس یک کتاب تهیه شدن یک فیلم جزئ بزرگترین انگیزه هاست برای من که هم فرصت خوندن کتاب های رمان وداستان برام کمتر بوجود میاد وهم اینکه عاشق داستان ها وفیلم های واقعی!

راستش قصدم از نوشتن این نبود که فیلم رو تعریف یا تبلیغ کنم ...قصدم احساسی بود که از دیدن این فیلم درمن شکل گرفت.درسهای بزرگی بود که دیدن این فیلم به من آموخت!داستان فیلم درباره مردیه به نام "جان مریک" که به دلیل چهره زشت وجمجمه بیش از حد بزرگ وبدشکلش از طرف مادرش ومابقی افراد جامعه طرد شده وبه دست یک گرداننده سیرک سپرده شده که با بسیار بدرفتاری میکنه واز او برای نمایش به دیگران ودرامد زایی استفاده میکنه!دراین بین پزشکی اورو از دست این مرد رها میکنه وبه او وزندگی انسانیش که تا قبل از این زیرکتک های مرد سیرک بان وحرفهای نگاههای مردم لگد مال شده روح تازه ای میبخشه تا در نهایت به انچه که آرزوش بود دست پیدا میکنه!

در ابتدا من هم جان رو دوست نداشتم واز دیدن چهره اش حس ناخوشایندی بهم دست میداد اما در ادامه با مشاهده قلب مهربون وروح لطیف جان من هم مانند سایرین در فیلم به جان علاقه مند شدم وحتی برای او گریستم...متوجه شدم که جان علیرغم اصرارش به دکترتریوزبرای جراحی ومعالجه ش... نیازی به جراحی برای زیباتر شدن نداشت !چراکه اونچه که اورو محبوب قلبها کردوباعث شد حتی زیباترین زن هنرپیشه تئاتراون دوره هم عاشق او بشه وحتی اورو ببوسه روح زیبای اونه نه چهرهاش!مرد کریه المنظری که با روح مهربان وبی الایشش تونست حتی قلب ملکه انگلستان رو هم به دست بیاره واونقدر زلال وبی آلایش باشه که به مادری که اورو تنها بخاطر زشتی چهره اش طرد میکنه وبه نوعی به دور از خود می ندازه عشق بورزه...عکسش رو با عشق نگهداری کنه واورو مادری زیبا بدونه!

درجایی از فیلم جان به دکترش میگفت:" ازینکه  باعث خجالت  مادرش شده وهرگزنتونسته فرزندی باشه که مادر به او افتخار کنه واورو نگه داره غصه میخوره...!"نمیدونم چرا ولی این حرفش من رو به یاد یاسمین دختری که از دستش دادم انداخت....یه لحظه خجالت کشیدم ازینکه دخترم رو با مرد فیل نما قیاس کردم ولی یک ان فکر کردم نکنه یاسمین من هم ازینکه نتونسته دختره مقاومی باشه وناخواسته اونقدر باعث آزار من شده غصه خورده وبطن منو ترک کرده....نمی دونم چرا پاکی وسادگی جان منو به یاد پاکی وفرشته خویی بچه های سقط شده ام خصوصا یاسمین که لحظه هایی تکون خوردنش رو هم دیدم انداخت!یاسمین من وقتی به دنیا اومد غرق خون بود وکبود...تو اون لحظات زیبا نبود...ولی معصوم بود وپاک.....فرشته بود!

دلم میخواد به دخترم بگم تو از لحظه ای که تو وجودم ریشه زدی تا لحظه ای که ترکم کردی وتا هنوز وتا وقتی که توی ذهنم زنده هستی باعث افتخار ومایه ارامش من هستی!

اینقدر شخصیت جان یا همون مرد "فیل نما"توی ذهنم تاثیر گذاشته وفکرم رو درگیر کرده (خصوصا اینکه داستان واقعی بوده وچنین مردی موجودیت داشته) که دلم میخواد از طرف مادرجان هم بهش بگم که شاید مادرت تورو رها کرد ...اما مطمئن باش اون اگر این کار رو کرد بخاطر عشقی بود که به فرزندش داشت...عشقی که اونقدر زیاد بودکه باعث شد نتونه عذاب وسختی کشیدن تورو تحمل کنه وتورواز خودش ومقابل دیده گانش دور کرد...!شاید خنده دار باشه که من برای شخصیتی که سالهاست مرده پیغامی بزارم...ولی انقدر متاثر شدم از سرگذشت او که برای تسکین دل خودم درواقع این کار رو کردم....شاید هم خنده دار نباشه وباشند هنوز جان هایی که ساده می انگاند وبی آلایش می اندیشن...

هرچی بود وهرچی گذشت فقط اینکه اونچه باعث زیبایی چهره وجسم ما میشه زیباییه روح واندیشه ماست وبس....حتی اگر به زشتی یک فیل نما باشیم!

 پی نوشت :

مرد فیل نما (به انگلیسی: The Elephant Man) فیلمی است به کارگردانی دیوید لینچ که در سال ۱۹۸۰ ساخته شده است. فیلم روایت زندگی تلخ جوزف مریک (در فیلم با نام جان مریک) را نشان می‌دهد. فیلم در زمان خود نامزد دریافت هشت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد که موفق به دریافت هیچ‌کدام نشد. این فیلم سیاه و سفید فیلمبرداری شده است و فیلمنامه آن هم اقتباسی از داستان «مرد فیل نما و خاطرات دیگر» نوشته سِر فردریک ترِوِس بود.

نسخه دوبله شده فیلم، در برنامهٔ سینما ۴ از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

٣٠اردیبهشت91

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)